Stop mobning med interaktive historier

Skab din egen historie

Hvordan synes du historien skal udvikle sig?

Stop mobning -en interaktiv historie på dansk eller engelsk for indskolingen, mellemtrinnet eller udskolingen. Kan du gøre noget ved mobning?

Velkommen til interaktive anti-mobbe fortællinger

Sæt dit eget præg på historien

Klik på de blå hotspot områder og vælg hvad der skal ske

Interaktiv anti-mobbe historie

Interaktiv historie mod mobning

Mobning

Stå sammen: Forståelse af mobning

Stand Together: Understanding Bullying

En interaktiv fortællingsrejse for at forebygge mobning

Velkommen til den interaktive anti-mobningsfortælling

Mobning påvirker mange børn og unge. Gennem denne interaktive historie lærer du at:
  • Genkende forskellige former for mobning
  • Forstå hvordan mobning påvirker alle involverede
  • Udvikle strategier for at stoppe mobning
  • Blive en støtte, ikke en tilskuer
Du følger historien om flere karakterer og træffer valg undervejs – dine beslutninger har betydning!

Mød karaktererne

M
Maja
En ny elev, der føler sig isoleret på skolen.
J
Jakob
En populær elev, der sommetider deltager i mobning.
S
Sofia
En godhjertet elev, der gerne vil hjælpe andre.
L
Lærer Fr. Linde
En støttende lærer, der lægger mærke til hvad der sker.

Scene 1: Majas første dag

Maja er lige flyttet til en ny by, og det er hendes første dag på den nye skole. Hun føler sig nervøs, mens hun går gennem de ukendte gange og prøver at finde sit klasseværelse.
M
Maja (tænker):

Jeg håber, jeg kan få nogle venner i dag. Alt føles så anderledes her sammenlignet med min gamle skole.

Da Maja kommer ind i klasseværelset, bemærker hun flere elever, der hvisker og kigger i hendes retning. Hun finder en tom plads bagerst i lokalet.
J
Jakob:

(hvisker til sine venner) Se den nye pige. Hvad er det for noget mærkeligt tøj? Hun passer tydeligvis ikke ind.

S
Sofia:

(ser Majas ubehag) Jakob, stop lige. Hvordan ville du have det, hvis du var ny?

Hvis du var Sofia, hvad ville du så gøre nu?
Gå hen og sæt dig ved siden af Maja og præsenter dig selv
Fortæl læreren om Jakobs opførsel
Sig ikke mere og pas dig selv
Godt valg! Ved at sætte sig sammen med Maja viser Sofia direkte støtte. Det får Maja til at føle sig mere velkommen.
Det kan være en god strategi at inddrage en voksen, især hvis mobningen fortsætter. Husk at støtte Maja, så hun ikke føler sig endnu mere udenfor.
Ved at sige ingenting bliver Sofia en passiv tilskuer. Mobning stopper sjældent af sig selv.

Scene 2: Frokostpausen

I frokostpausen sidder Maja alene. Jakob og hans venner opdager hende.
J
Jakob:

Se, den nye pige sidder helt alene. Ikke så underligt.

S
Sofia:

Jakob, stop nu. Det er ondt at gøre grin med andre.

Hvis du var Sofia, hvad ville du gøre?
Sætte dig hos Maja og invitere hende med til fællesskabet
Lade som ingenting og lade Jakob fortsætte
Tage fat i en voksen og fortælle om situationen
Super! Du hjælper Maja og viser de andre, at alle skal være med.
Hvis ingen siger fra, tror mobberne måske, det er i orden.
Det er også en fin løsning – nogle gange har man brug for voksnes hjælp.

Scene 3: Lærerens opdagelse

Senere på dagen ser lærer Fr. Linde, at Maja er ked af det og tager en snak med hende.
L
Lærer Fr. Linde:

Maja, jeg har bemærket, at du virker trist. Vil du fortælle mig, hvad der er galt?

M
Maja:

(tøver) Jeg ved ikke, om jeg tør sige det. Jeg føler mig udenfor og nogle er ikke søde.

L
Fr. Linde:

Tak fordi du siger det. Vi har nultolerance over for mobning – og du kan altid tale med mig.

Hvis du var Maja, hvad ville du gøre?
Fortælle Fr. Linde hvad der er sket
Holde det for dig selv
Spørge om skolens antimobbestrategi
Det er modigt! Lærere kan hjælpe, og det er vigtigt ikke at stå alene.
Man bør aldrig stå alene med mobning. Del det med en, du stoler på.
At kende reglerne kan hjælpe dig til at føle dig tryggere og mere støttet.
S
Sofia:

Hej Maja, vi er nogle stykker, der læser sammen i biblioteket – vil du med?

M
Maja:

(smiler) Det vil jeg rigtig gerne. Tak!

J
Jakob:

(ser utilpas ud) Jeg er ked af det fra før. Undskyld Maja.

Refleksion: Forståelse af mobning

Gode råd og pointer fra historien

  • Mobning kan være både fysisk, psykisk og digital
  • Alle har ansvar for at sige fra – både børn og voksne
  • Man er aldrig alene: Tal med en, du stoler på
  • Venlighed, respekt og fællesskab kan stoppe mobning
  • Hvis du ser mobning: Støt den der bliver ramt, og sig fra overfor mobberen

Kursusbevis

Dette bekræfter at

[Indsæt navn]

har fuldført den interaktive anti-mobbe-historie og lært om fællesskab, respekt og hvordan man siger fra overfor mobning.

Dato:

Anti-mobning ressourcer

Nyttige steder

  • DCUM – Dansk Center for Undervisningsmiljø
  • Børns Vilkår – BørneTelefonen 116 111
  • Red Barnet – Stop mobning, hjælp hinanden
  • Center for Digital Pædagogik – Digital mobning og online sikkerhed

Stå Sammen: Forståelse af Mobning

Stand Together: Understanding Bullying

En interaktiv fortællingsrejse for at forebygge mobning

Velkommen til den interaktive anti-mobnings fortælling

Mobning påvirker mange unge mennesker over hele verden. Gennem denne interaktive fortælling vil du lære at:
  • Genkende forskellige former for mobning
  • Forstå mobningens indvirkning på alle involverede
  • Udvikle strategier til at forebygge og reagere på mobning
  • Lære hvordan man kan være en støtte, ikke bare en tilskuer
Mød karaktererne
M
Maja
En ny elev der føler sig isoleret i skolen
J
Jakob
En populær elev der sommetider deltager i mobning
S
Sofia
En godhjertet elev der ønsker at hjælpe andre
L
Fr. Linde
En støttende lærer der lægger mærke til hvad der sker

Scene 1: Majas første dag

Maja (tænker):
Jeg håber, jeg kan få nogle venner i dag. Alt føles så anderledes her sammenlignet med min gamle skole.
Jakob (hvisker til sine venner):
Se den nye pige. Hvad er det med det mærkelige tøj? Hun passer tydeligvis ikke ind her.
Maja (tænker):
Jeg kan mærke, de taler om mig. Jeg ville ønske, jeg bare kunne forsvinde lige nu.
Sofia:
(bemærker Majas ubehag) Hej, Jakob, hold op. Hvordan ville du have det, hvis du var ny?
Hvis du var Sofia, hvad ville du gøre?
Gå hen og sæt dig ved siden af Maja og præsenter dig selv
Fortæl læreren om Jakobs opførsel
Sig ikke mere og pas dig selv
Prøv at inddrage Maja i en snak med flere fra klassen
Godt valg! Du viser omsorg og hjælper Maja til at føle sig velkommen.
Ofte en god strategi hvis mobning fortsætter, men vær opmærksom på at Maja ikke bliver gjort forlegen.
Hvis ingen siger noget, føler Maja sig endnu mere udenfor. Nogle gange er det vigtigt at sige fra.
Rigtig fin mulighed – du styrker fællesskabet og får flere med.

Scene 2: Frokosthændelse

Fortæller:
Ved frokost sidder Maja alene i udkanten af et bord og forsøger at være så ubemærket som muligt. Jakob og hans venner kommer ind i kantinen og lægger mærke til hende.
Jakob:
Hej, se, den nye pige har ingen venner. Det er ikke nogen overraskelse.
Sofia:
(ser hvad der sker) Jakob, slet det billede lige nu! Det er cybermobning og imod skolens regler.
Jakob:
Slap af, det er bare en joke. Hvorfor bekymrer du dig alligevel?
Hvis du var Jakob, hvad ville du gøre?
Slet billedet og undskyld til Maja
Ignorer Sofia og lad billedet blive liggende
Slet billedet, men gør grin med Sofia for at være følsom
Overvej, hvorfor du har delt billedet og tal med en voksen om det
Fremragende valg! At fjerne skadeligt indhold og undskylde viser ansvar og empati.
Det er skadeligt – cybermobning kan gøre stor skade og spredes hurtigt.
Det hjælper Maja lidt at billedet slettes, men det er ikke ok at gøre grin med Sofia for at sige fra.
Refleksion er et vigtigt skridt, og voksne kan hjælpe dig til at tage ansvar for dine handlinger.

Scene 3: Lærerens indgriben

Fr. Linde:
Maja, jeg har bemærket, at du virker lidt nedtrykt i dag. Er alt okay?
Maja:
(tøver) Jeg har det fint, jeg vænner mig bare til den nye skole…
Fr. Linde:
Jeg vil gerne have, at du ved, at du kan tale med mig hvis der er problemer. Vores skole har en klar anti-mobningspolitik.
Hvis du var Maja, hvad ville du gøre?
Fortæl Fr. Linde om oplevelserne med Jakob
Sig ingenting og prøv at klare det selv
Spørg ind til skolens anti-mobningspolitik
Modigt valg! At fortælle en voksen er ofte den bedste måde at få hjælp og skabe forandring.
Det er svært at stå alene med mobning. Man har ret til støtte – søg hjælp.
Det viser, du tager initiativ – og det kan åbne for mere dialog.
Sofia:
(nærmer sig Maja efter klassen) Hej, nogle af os skal studere i biblioteket efter skole. Har du lyst til at være med?
Maja:
(smiler) Det ville jeg virkelig gerne. Tak.
Jakob:
(ser utilpas ud) Jeg ville sige… jeg er ked af det fra før. Det, jeg gjorde, var ikke cool. Billedet er slettet.

Refleksion: Hvad kan vi lære?

Vigtige pointer fra historien:
  • Mobning kan være både synlig (fysisk, verbal) og usynlig (udelukkelse, rygter, online).
  • Det er modigt at sige fra – også hvis man “bare” er tilskuer.
  • Alle kan begå fejl, men det er stærkt at indrømme dem og sige undskyld.
  • Man skal aldrig stå alene med mobning – voksne og venner kan hjælpe.
Gode råd hvis du oplever mobning:
  • Tal med en voksen du har tillid til (forældre, lærer, pædagog).
  • Søg fællesskab med andre, så du ikke står alene.
  • Skriv ned hvad der sker og hvornår, hvis du oplever mobning.
  • Sig fra hvis du tør – men beskyt dig selv først.
Diplom for gennemførelse
Dette diplom tildeles
[Indtast dit navn]
for at have gennemført den interaktive fortælling
Stå Sammen: Forståelse af Mobning
Dato:

Anti-mobnings ressourcer

Du kan altid tale med en lærer eller voksen på din skole.

Stå Sammen: Forståelse af Mobning

Stand Together: Understanding Bullying

En interaktiv fortællingsrejse for at forebygge mobning
Velkommen til den interaktive anti-mobnings fortælling
Mobning påvirker mange unge mennesker over hele verden. Gennem denne interaktive fortælling vil du lære at:
  • Genkende forskellige former for mobning
  • Forstå mobningens indvirkning på alle involverede
  • Udvikle strategier til at forebygge og reagere på mobning
  • Lære hvordan man kan være en støtte, ikke bare en tilskuer
Du vil følge historien om flere karakterer og træffe valg, der påvirker deres rejse. Dine beslutninger har betydning!

Mød karaktererne

M
Maja
En ny elev der føler sig isoleret i skolen
J
Jakob
En populær elev der sommetider deltager i mobning
S
Sofia
En godhjertet elev der ønsker at hjælpe andre
L
Fr. Linde
En støttende lærer der lægger mærke til hvad der sker
Scene 1: Majas første dag
Maja er lige flyttet til en ny by, og i dag er hendes første dag på en ny skole. Hun føler sig nervøs, mens hun går gennem de ukendte gange og forsøger at finde sit klasseværelse.
M
Maja (tænker):

Jeg håber, jeg kan få nogle venner i dag. Alt føles så anderledes her sammenlignet med min gamle skole.

Da Maja kommer ind i klasseværelset, bemærker hun flere elever, der hvisker og kigger i hendes retning. Hun finder en tom plads bagerst i lokalet.
J
Jakob:

(hvisker til sine venner) Se den nye pige. Hvad er det med det mærkelige tøj? Hun passer tydeligvis ikke ind her.

M
Maja (tænker):

Jeg kan mærke, de taler om mig. Jeg ville ønske, jeg bare kunne forsvinde lige nu.

S
Sofia:

(bemærker Majas ubehag) Hej, Jakob, hold op. Hvordan ville du have det, hvis du var ny?

Hvis du var Sofia, hvad ville du så gøre næste?
Gå hen og sæt dig ved siden af Maja og præsenter dig selv
Fortæl læreren om Jakobs opførsel
Sig ikke mere og pas dig selv
Godt valg! Ved at sætte sig sammen med Maja viser Sofia direkte støtte og får hende til at føle sig velkommen. Dette er et eksempel på at være en “støtteperson” – én, der handler for at hjælpe nogen, der bliver behandlet dårligt.
God tænkning! At få hjælp fra en voksen er ofte en god strategi, især hvis mobning er vedvarende. Sørg bare for, at dette ikke gør Maja mere flov.
Tænk igen. Ved at sige ingenting bliver Sofia en passiv tilskuer. Mens det kan være svært at tale op, tillader tavshed mobning at fortsætte.
Scene 2: Frokosthændelse
Ved frokost sidder Maja alene i udkanten af et bord og forsøger at være så ubemærket som muligt. Jakob og hans venner kommer ind i kantinen og lægger mærke til hende.
J
Jakob:

Hej, se, den nye pige har ingen venner. Det er ikke nogen overraskelse.

Jakob og hans venner begynder at grine. En af dem tager et billede af Maja, der spiser alene, og deler det på sociale medier med en ondsindet tekst.
M
Maja:

(bemærker at billedet bliver taget og kigger ned på sin mad, mens hun kæmper mod tårerne)

S
Sofia:

(ser hvad der sker) Jakob, slet det billede lige nu! Det er cybermobning, og det er imod skolens regler. Plus det er bare virkelig ondt.

J
Jakob:

Slap af, det er bare en joke. Hvorfor bekymrer du dig alligevel?

Hvis du var Jakob, hvad ville du gøre nu?
Slet billedet og undskyld til Maja
Ignorer Sofia og lad billedet blive liggende
Slet billedet, men gør grin med Sofia for at være så følsom
Fremragende valg! At fjerne skadeligt indhold og undskylde viser ansvar og empati. Alle laver fejl, men det er hvordan vi reagerer på dem, der betyder mest.
Dette er skadeligt. Cybermobning kan sprede sig hurtigt og forårsage varige skader. Sådanne opslag kan overtræde skolepolitikker og endda love nogle steder.
Dette er stadig mobning. Selvom det er godt at slette billedet, løser det ikke problemet at omdirigere mobningen til Sofia – det skaber bare et nyt mål. Sand styrke kommer fra at stå op for det, der er rigtigt, ikke at nedgøre andre.
Scene 3: Lærer Indgriben
Senere på dagen bemærker Fr. Linde, at Maja virker ked af det i klassen. Efter lektionen beder hun Maja om at blive et øjeblik.
L
Fr. Linde:

Maja, jeg har bemærket, at du virker lidt nedtrykt i dag. Er alt okay?

M
Maja:

(tøver) Jeg har det fint, jeg vænner mig bare til den nye skole…

L
Fr. Linde:

Jeg forstår, at det kan være udfordrende at være den nye elev. Jeg vil gerne have, at du ved, at du kan tale med mig, hvis du har problemer. Vores skole har en streng anti-mobningspolitik.

Hvis du var Maja, hvad ville du gøre?
Fortæl Fr. Linde om hændelserne med Jakob
Sig ingenting og håndter det selv
Spørg Fr. Linde om hvad skolens anti-mobningspolitik indebærer
Modigt valg! Det kræver mod at tale, men at fortælle en betroet voksen om mobning er ofte den bedste måde at håndtere det på. Lærere kan hjælpe med at skabe et sikrere miljø for alle.
Dette hjælper måske ikke. Selvom det kan føles som om du er stærk ved at håndtere mobning alene, fortsætter det ofte eller bliver værre uden indgriben. Alle fortjener støtte.
God tilgang! At lære om politikkerne viser, at du tager initiativ, mens du stadig åbner døren til mere samtale. Dette kan være et første skridt til at dele dine oplevelser.
Efter deres samtale beslutter Fr. Linde at organisere en særlig klassediskussion om respekt, inklusion og konsekvenserne af mobning. Hun udpeger ikke nogen specifikt, men bruger eksempler, alle kan lære af.
S
Sofia:

(nærmer sig Maja efter klassen) Hej, nogle af os skal studere i biblioteket efter skole. Har du lyst til at være med?

M
Maja:

(smiler) Det ville jeg virkelig gerne. Tak.

J
Jakob:

(nærmer sig Maja og ser utilpas ud) Hej, øh, jeg ville sige… Jeg er ked af det fra før. Det, jeg gjorde, var ikke cool. Billedet er slettet.

Refleksion: Forståelse af Mobning
Nu hvor du har oplevet denne historie, lad os tage lidt tid til at reflektere over, hvad vi har lært om mobning, og hvordan man kan forhindre det.

Dine tanker

Hvilke former for mobning genkendte du i denne historie?
Hvis du var vidne til mobning i virkeligheden, hvilke handlinger kunne du så foretage?
Hvorfor tror du, nogle mennesker, ligesom Jakob i historien, vælger at mobbe andre?

Vigtige pointer

  • Typer af mobning: Verbal (fornærmelser, øgenavne), Social (udelukkelse, spredning af rygter), Fysisk og Cybermobning (online chikane)
  • Effekter af mobning: Følelsesmæssig nød, isolation, akademiske problemer og langsigtede psykologiske påvirkninger
  • Forebyggelsesstrategier: Skabe inkluderende miljøer, tale op som en støtteperson, søge hjælp fra betroede voksne
  • Alles rolle: Lærere, tilskuere og selv tidligere mobbere kan alle tage skridt til at forhindre mobning
Anti-Mobning Ressourcer
Tak fordi du gennemførte denne interaktive rejse om at forstå og forebygge mobning. Her er nogle ressourcer, du kan bruge til at lære mere eller få hjælp, hvis det er nødvendigt.

Nyttige ressourcer

  • DCUM (Dansk Center for Undervisningsmiljø) – Information og ressourcer om mobning i skolen
  • Børns Vilkår – BørneTelefonen 116 111 for rådgivning om mobning
  • Center for Digital Pædagogik – Information om digital mobning og online sikkerhed
  • Red Barnet – Ressourcer til at forebygge mobning
  • Skolepsykologer – De fleste skoler har psykologer til rådighed til at diskutere bekymringer om mobning

Bekæmp mobning!

Børn og læring