Livsfilosofi og etik

Kristendom i folkeskolen

Sådan kan man arbejde med livsfilosofi og etik i kristendomskundskab

Næstekærlighed i skolegården

Undervisningsmaterialer til kristendomskundskab

Etik og moral
Kompetenceområde Livsfilosofi og etik
Jesus med 5 brød. Scene fra bibelen hvor han fodrer 5000 disciple med 5 brød og 2 fisk
Jesus med 5 brød

Børn og læring har meget undervisningsmateriale om social læring som man kan bruge i kristendomskundskab i folkeskolen.

Sådan kan man arbejde med etik og moral i børnehøjde

Næstekærlighed i frikvarteret – etik og moral i børnehøjde

Frikvarteret er et af de vigtigste steder i skoledagen – her leves fællesskabet i praksis. Det er her, venskaber styrkes, men også hvor konflikter kan opstå. Netop derfor er frikvarteret en oplagt ramme for at arbejde med etik, moral og næstekærlighed i undervisningen.

Forslag til aktiviteter og refleksioner:

🌟 Hvad vil det sige at være en god ven i frikvarteret?
Tal med eleverne om, hvordan vi kan vise omsorg, respekt og hjælpsomhed i frikvarteret. Hvad gør man fx, når man ser én stå alene? Hvad betyder det at inkludere andre?

✍️ Skriv jeres egne “Frikvartersregler”
Lad eleverne lave deres egne bud på regler eller leveregler for et godt frikvarter. Fx: “Vi spørger, om nogen vil være med”, “Vi skubber ikke andre væk”, “Vi hjælper, hvis nogen er kede af det”.

🎭 Rollespil og dilemmaer fra skolegården
Arbejd med små cases og rollespil:
– “Du ser en elev blive drillet – hvad gør du?”
– “En ny elev ved ikke, hvor man må lege – hvordan kan du hjælpe?”
Brug det som udgangspunkt for at tale om mod, empati og næstekærlighed i praksis.

🖼️ Lav plakater med gode handlinger i frikvarteret
Eleverne kan tegne situationer, hvor nogen hjælper, trøster eller inkluderer hinanden – og hænge dem op som positive påmindelser i klassen eller skolegården.

Etik og moral i indskolingen

Kompetenceområde Livsfilosofi og etik
Billede fra antimobbesang Bedre end det
Antimobning og social læring
Næstekærlighed og etik
Etik i indskolingen

Børn og læring har meget undervisningsmateriale om etik, børnerettigheder, anti-mobning og sågar om dyrevelfærd.

Næstekærlighed og hvordan man behandler andre. Menneskerettigheer og børnerettigheder.

Antimobning og næstekærlighed.

Litteratur som Hunden Tob på dansk eller engelsk kan bruges om dyreetik, hvor hovedpersonen hunden Tob hjælper sine venner både i nød og venskabeligt.

Børnerettigheder og FNs børnekonvention. Sang om børns rettigheder
Børnerettigheder
Sig nej til mobning sammen - en sang om, hvordan vi stopper mobning i skolen
Antimobning og etik
Dyreetik og hunden Tob
Lignelser og bibelfortællinger
Kompetenceområde Livsfilosofi og etik
Bibelsk scene med det fortabte får der igen bliver fundet
Den gode hyrde
Udvalgte historier fra Det nye testamante

💛 1. Den barmhjertige samaritaner
📖 Lukasevangeliet 10,25-37
👀 En mand bliver overfaldet og efterladt halvdød. En præst og en levit går forbi uden at hjælpe. En samaritaner – som ellers var foragtet – stopper op, hjælper, forbinder hans sår og sørger for hans ophold.
➡️ Temaer: Næstekærlighed 💖, hjælpsomhed 🤝, medmenneskelighed 🌍 – også over for dem, der er anderledes.
🧠 Spørgsmål: Har du prøvet at hjælpe nogen, som andre gik forbi?
🔎 Hvem er min næste? 🧐


💛 2. Den fortabte søn
📖 Lukasevangeliet 15,11-32
👀 En ung mand tager sin arv og rejser væk. Efter han har fejlet, vender han hjem og bliver mødt med åbne arme af sin far.
➡️ Temaer: Tilgivelse 🙏, kærlighed 💓, nåde 🌟, og at finde vej tilbage.
🧠 Spørgsmål: Har du nogensinde været i en situation, hvor du skulle tilgive eller blive tilgivet?
🔎 Hvad betyder det at blive tilgivet? 🤔


💛 3. Den gode hyrde
📖 Johannes 10,11-18
👀 Jesus beskriver sig selv som den gode hyrde 🐑, der passer på sine får og ofrer sig for dem.
➡️ Temaer: Ledelse 👑, omsorg 👐, ansvar 🧑‍⚖️, og selvopofrelse 💖.
🧠 Spørgsmål: Hvad betyder det at være en god leder?
🔎 Hvordan viser du omsorg for andre? 🥰


💛 4. Bjergprædikenen
📖 Matthæusevangeliet 5-7
👀 Jesus lærer os om ydmyghed 🙇‍♂️, barmhjertighed 🤲 og at elske sine fjender 💔.
➡️ Temaer: Etik ⚖️, kærlighed ❤️, medmenneskelighed 🌍, og at gøre det gode 🌟 selv under modgang.
🧠 Spørgsmål: Hvad betyder det at elske dine fjender?
🔎 Hvordan kan vi praktisere barmhjertighed i hverdagen? 🤗


💛 5. Den rige mand og Lazarus
📖 Lukasevangeliet 16,19-31
👀 En rig mand ignorerer den fattige Lazarus, der sidder udenfor hans hus. Efter døden ser de to deres skæbner forvandlet.
➡️ Temaer: Rette handlinger ✅, medfølelse ❤️ for de svage, og konsekvenser af handlinger ⚖️.
🧠 Spørgsmål: Hvordan behandler vi mennesker, der har mindre end os?
🔎 Hvad betyder det at handle retfærdigt? 👌


💛 6. Bespisningen af de 5.000
📖 Johannes 6,1-15
👀 Jesus deler 5 brød 🍞 og 2 fisk 🐟 til at mætte tusinder.
➡️ Temaer: Generøsitet 💝, deling 🤲, og at hjælpe andre 🤗.
🧠 Spørgsmål: Hvilken betydning har det at dele med andre, selv når man ikke har meget?
🔎 Hvordan kan du gøre en stor forskel med små handlinger? 🌟


💛 7. Den gode samaritaner
📖 Lukasevangeliet 10,25-37
👀 En mand bliver overfaldet og efterladt halvdød. En præst og en levit går forbi uden at hjælpe. En samaritaner – som ellers var foragtet – stopper op, hjælper, forbinder hans sår og sørger for hans ophold.
➡️ Temaer: Næstekærlighed 💖, hjælpsomhed 🤝, medmenneskelighed 🌍 – også over for dem, der er anderledes.
🧠 Spørgsmål: Har du prøvet at hjælpe nogen, som andre gik forbi?
🔎 Hvem er min næste? 🧐


💛 8. Den retfærdige og de uretfærdige arbejdere
📖 Matthæusevangeliet 20,1-16
👀 En god husbond ansætter arbejdstagere på forskellige tidspunkter af dagen og betaler dem alle det samme, hvilket skaber misundelse.
➡️ Temaer: Rette handlinger ✅, fair behandling ⚖️, og at forstå, hvad retfærdighed virkelig er.
🧠 Spørgsmål: Hvad betyder det at være retfærdig i forhold til andre?
🔎 Hvordan reagerer du på situationer, hvor du føler dig behandlet uretfærdigt? 😔


💛 9. Jesus vasker sine disciple fødder
📖 Johannes 13,1-17
👀 Jesus vasker sine disciple fødder som et tegn på ydmyghed 🙇‍♀️ og tjeneste.
➡️ Temaer: Tjeneste 🤝, ydmyghed 🧽, og at vise kærlighed ❤️ gennem handlinger.
🧠 Spørgsmål: Hvordan kan du være en god leder?
🔎 Hvilke handlinger kan du gøre for at vise omsorg for andre? 💕


💛 10. Jesus helbreder den lamme mand
📖 Markus 2,1-12
👀 En mand, der er lam, bliver bragt til Jesus, som helbreder ham for at vise Guds magt og nåde.
➡️ Temaer: Tro 🙏, helbredelse 💚, og at hjælpe dem i nød.
🧠 Spørgsmål: Hvordan kan tro hjælpe dig i vanskelige tider?
🔎 Hvad betyder det at hjælpe nogen, der har brug for fysisk eller åndelig helbredelse? 💫


💛 11. Kvinnen, der blev helbredt ved at røre ved Jesus’ kappe
📖 Matthæusevangeliet 9,20-22
👀 En kvinde, der har lidt af blødninger i mange år, rører ved Jesus’ kappe og bliver helbredt.
➡️ Temaer: Tro 🙏, håb 🌟, og helbredelse 💖.
🧠 Spørgsmål: Hvordan kan tro hjælpe dig til at overvinde frygt?
🔎 Hvad betyder det at have tro på noget større? 🙌


💛 12. Jesus mætter folket med brød og fisk
📖 Matthæusevangeliet 14,13-21
👀 Jesus mætter fem tusinde mennesker med fem brød og to fisk.
➡️ Temaer: Deling 🤲, generøsitet 💝, og Guds forsyn ✨.
🧠 Spørgsmål: Hvordan kan vi dele vores ressourcer med dem, der har brug for det?
🔎 Hvordan kan små gaver skabe store forandringer? 🌱


💛 13. Den ven, der bankede på midt om natten
📖 Lukasevangeliet 11,5-13
👀 En mand banker på en ven’s dør om natten og beder om brød. Hans ven giver ham, fordi han er vedholdende.
➡️ Temaer: Utholdenhed 💪, bøn 🙏, og venskab 🤝.
🧠 Spørgsmål: Hvad betyder det at være vedholdende i bøn?
🔎 Hvordan kan du bruge vedholdenhed til at opnå det, du ønsker? 💭


💛 14. Den rige mand og Lazarus
📖 Lukasevangeliet 16,19-31
👀 En rig mand ignorerer den fattige Lazarus, der sidder udenfor hans hus. Efter døden ser de to deres skæbner forvandlet.
➡️ Temaer: Rette handlinger ✅, medfølelse ❤️ for de svage, og konsekvenser af handlinger ⚖️.
🧠 Spørgsmål: Hvordan behandler vi mennesker, der har mindre end os?
🔎 Hvad betyder det at handle retfærdigt? 👌


💛 15. Kvinden, der blev tilgivet
📖 Lukas 7,36-50
👀 En kvinde, der har begået mange fejltagelser, vasker Jesu fødder med sine tårer og tørrer dem med sit hår, og Jesus tilgiver hende.
➡️ Temaer: Tilgivelse 🙏, omvendelse 🌸, og Guds nåde 💖.
🧠 Spørgsmål: Hvordan føler du dig, når du bliver tilgivet?
🔎 Hvad betyder det at tilgive andre? 🤗

💜 16. Jesus helbreder en blind 📖 Johannesevangeliet 9,1-12
👀 Jesus møder en mand, der er født blind. Disciplinerne spørger, om det er hans eller forældrenes skyld, men Jesus svarer, at det ikke handler om skyld. Han helbreder manden, som får sit syn igen.
🧡 Temaer: Omsorg, mirakler, se med hjertet, ikke dømme andre.
😊 Spørgsmål: Har du nogensinde fået hjælp, så noget svært blev lettere?
🔍 Hvordan ser vi hinanden – med øjnene eller med hjertet?

💛 17. Jesus og børnene
📖 Markusevangeliet 10,13-16
👀 Nogle forældre kommer med deres børn, så Jesus kan velsigne dem. Men disciplene prøver at stoppe dem. Jesus bliver vred og siger, at Guds rige hører børnene til. Han tager børnene i favn, velsigner dem og viser, at de er vigtige.
🧡 Temaer: Respekt, omsorg, anerkendelse af børn, værdighed, ligeværd.
😊 Spørgsmål: Hvordan viser vi, at børn er vigtige og skal lyttes til?
🔎 Hvad betyder det at tage imod verden med et åbent og tillidsfuldt hjerte?


💛 18. Jesus helbreder den blinde Bartimæus
📖 Markusevangeliet 10,46-52
👀 En blind mand, Bartimæus, sidder og tigger ved vejen. Da Jesus går forbi, råber han om hjælp. Mange beder ham tie stille, men han råber endnu højere. Jesus stopper, lytter og helbreder ham.
🧡 Temaer: At blive set og hørt, håb, mod, tro, barmhjertighed.
😊 Spørgsmål: Har du prøvet at sige noget vigtigt – og blive overhørt?
🔎 Hvad betyder det at tro – og turde række ud efter hjælp

Dannelse, folkeskoleloven og kundskaber
Kompetenceområde Livsfilosofi og etik
Næstekærlighed og etik
Folkeskoleloven

LBK nr 989 af 27/08/2024. Kapitel 1

Folkeskolens formål

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

§ 6. Kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangelisk-lutherske kristendom. På de ældste klassetrin skal undervisningen tillige omfatte fremmede religioner og andre livsanskuelser.

Link: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989

Formål og mål

Formålet med kristendomskundskan stk 3 siger:

Eleverne skal kunne bruge deres faglige kompetencer i forbindelse med personlig stillingtagen, medansvar og handling i et demokratisk samfund.

Kompetenceområde Livsfilosofi og etik

Kompetencemål:

Livsfilosofi og etik

Efter 3. klassetrin:

Eleven kan udtrykke sig om den
religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål
og etiske principper.

Efter 6. klassetrin:

Eleven kan udtrykke sig nuanc eret
om den religiøse dimensions
indhold og betydning ud fra
grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.

Efter 9. klassetrin:

Eleven kan forholde sig til den
religiøse dimensions indhold og
betydning ud fra grundlæggende
tilværelsesspørgsmål og etiske
principper.

Færdigheds- og vidensområder og -mål: Etik

Etik

Efter 3. klassetrin:

Eleven kan udtrykke sig om
grundlæggende etiske
problemstillinger.

Eleven har viden om
grundlæggende etiske
problemstillinger.

Lad os sammen skabe en skole, der er et rart sted at være

Børn og læring