Mobning i skolen

Anti-mobning i skolen: Oversigt over metoder

Sådan kan du arbejde med undervisningsmaterialer, opgaver og sange om mobning

Her finder du undervisningsmateriale og sange om mobning.
Sådan kan man arbejde med materialerne

Undervisningsmaterialer om anti-mobning

Monster mobning (vi siger nej)

Monster mobning | Sang om at sige nej til mobning
Undervisningsmateriale Monster mobning flipbook (kan forstørres og printes)

Lærervejledning til Monster mobning flipbook (kan forstørres og printes)

Anti-mobbesang - Monster mobning, vi siger nej

Undervisningsmateriale til Monster mobning
Lærervejledning til Monster mobning

Monster mobning | Sang om at sige nej til mobning

Monster mobning | Sang om at sige nej til mobning.

Anti-mobning. Sang om at sige nej til monster mobning. Vi siger nej til bandeord og grimme ord. 

Sangtekst: 

Intro: “Han er også bare en stor idiot.” 

Monster mobning, vi siger nej 

For vi vil sprede glæde og være lidt glad 

Lad os tage vare på hinanden uden had 

Og sprede glæde med alt vi har Monster mobning (vi siger nej), vi er sammen om 

At sige stop til ord, der gør ondt 

Vi kan ændre verden, det er op til os 

Monster mobning (vi siger nej) 

Så vi skriver på nettet, men ordene går galt 

Under skærmen gemt, kan vi også føle os kvalt 

Vi har brug for respekt, vi er alle lige her 

Lad os sammen bygge en verden, der er fuld af respekt 

 

Monster mobning, vi siger nej 

For vi vil sprede glæde og være lidt glad 

Lad os tage vare på hinanden uden had 

Og sprede glæde med alt vi har Monster mobning (vi siger nej), vi er sammen om 

At sige stop til ord, der gør ondt 

Vi kan ændre verden, det er op til os 

Monster mobning, vi siger nej Vi siger nej (…der går galt) 

Under skærmen gemt, kan vi også føle os kvalt 

Monster mobning (vi siger nej), vi er sammen 

Og sprede glæde med alt vi har Monster mobning (vi siger nej), vi er sammen om 

At sige stop til ord, der gør ondt 

Vi kan ændre verden, det er op til os 

Monster mobning, vi siger nej Vi siger nej (…der går galt) 

Vi kan ændre verden, det er op til os 

Monster mobning, vi siger nej Vi siger nej (…der går galt) 

Monster mobning, vi siger nej 

Tværfagligt og tværkulturelt samarbejde

Monster mobning på andre sprog

Monster Bullying, We Say No (New Edition)

Monster Bullying, We Say No - Anti-Bullying Song | Stop Monster Bullying

Monster Bullying, We Say No - Anti-Bullying Song

Antimobbesang om to mobbetyper

Sang for mellemtrinnet og overbygningen

Kender du hende? – En sang om at stå sammen imod mobning
“Kender du hende?” er en sang, der beskriver forskellige typer mobning og den adfærd, der ofte gemmer sig bag. Teksten sætter fokus på, hvordan fællesskabet kan gøre en forskel ved at stå sammen og sige fra.

Brug sangen i undervisningen
Sangen kan bruges som et redskab i folkeskolen til at åbne op for dialog om mobning. Den giver elever mulighed for at tale om de situationer, de måske selv har oplevet eller overværet, og hjælper med at skabe en bedre forståelse af, hvorfor det er vigtigt at handle som fællesskab. Gennem samtale eller gruppearbejde kan sangen understøtte arbejdet for at fremme respekt og tryghed i klassen.

Kender du hende? kender du ham? – Lyrics video | Stop mobning ved at stå sammen og sige fra

Kender du hende? kender du ham? – Lyrics video | Stop mobning ved at stå sammen og sige fra
Do You Know Her? Do you know him? – Anti-Bullying Song

Sangen på engelsk: Do You Know Her? Do You Know Him?

Se teksten på You Tube.

Kender du hende? Kender du ham?– Anti-mobbesang

Kender du hende?
Tag med på en lytter, hvis du tør
Du har set hende før
Hun mingler med de smarte
Men hun er ikke for de sarte

Kender du ham?
Folk griner, når han puster sig op
Det er en måde at følge trop
Særligt sjovt er det dog ikke
Hvis han begynder på dig at dikke

De findes overalt, og de rammer, når de kan,
Så stå sammen, sig fra, stop deres plan.
Kender du hende? Kender du ham?
Fællesskabet siger fra– vi står frem!

Kender du hende?
Hun kritiserer dig før du ser
At hun er kommet lidt for nær
Hvis hun selv har gjort uret
Kan du se chefen får grædt

Kender du ham?
Tager dig selv i at følge trop
Det er ikke tid til at give op
Han vinder, når hårde ord han siger?
Men modet findes, hvis vi ikke tier

Kender du hende?
Hun mener, hun har ret
Det kan gøre en helt træt
Skæve briller hun bærer
Så egne fejl hun ikke lærer

De findes overalt, og de rammer, når de kan,
Så stå sammen, sig fra, stop deres plan.
Kender du hende? Kender du ham?
Fællesskabet siger fra– vi står frem!

Kender du ham?
Han råber højt og føler sig stor
Lyver for de mindste i sit spor
Han tror, han vinder, når de tier
I dem vokser en ny stærk spire

Kender du hende?
Historier, som ingen har hørt
Mens folk bliver nedkørt
Hun tager brillerne på
Intet i hendes verden du kan nå

De findes overalt, og de rammer, når de kan,
Så stå sammen, sig fra, stop deres plan.
Kender du hende? Kender du ham?
Fællesskabet siger fra– vi står frem!

Kender du hende?
Egne tanker der vandrer
Så hun ser fejl hos andre
Hun holder stramt på facaden,
Inderst inde bærer hun på skaden.

De findes overalt, og de rammer, når de kan,
Så stå sammen, sig fra, stop deres plan.
Kender du hende? Kender du ham?
Fællesskabet siger fra– vi står frem!

Refleksionsspørgsmål

1) Indskolingen

  1. Hvordan opfører han og hun sig i sangen? Hvad gør de mod andre?
  2. Hvordan tror I, det føles at blive drillet eller holdt udenfor?
  3. Hvad betyder det at “stå sammen” i jeres klasse? Hvordan kan I hjælpe en kammerat?
  4. Hvad kan man sige, hvis man ser nogen opføre sig som han eller hun?
  5. Hvordan ser det ud, når nogen driller – taler de grimt, laver de sjov, eller noget andet?
  6. Hvad kan man gøre, hvis man selv bliver drillet? Hvordan kan en voksen hjælpe?
  7. Hvordan kan man være en god kammerat i stedet for at gøre nogen kede af det?
  8. Hvorfor tror I, han eller hun gør sådan, som de gør?
  9. Hvordan kan man få en klasse til at være rar og tryg for alle?
  10. Hvad betyder det at sige fra på en måde, der hjælper andre?

2) Mellemtrinnet

  1. Hvordan beskriver sangen, at han og hun opfører sig overfor deres kammerater?
  2. Hvad sker der i en klasse, hvis nogen driller eller taler grimt til andre?
  3. Hvilke handlinger eller ord kan gøre en kammerat ked af det?
  4. Hvordan kan man vise, at man ikke bakker op om drilleri eller mobning?
  5. Hvordan tror I, det påvirker klassen, når nogen ikke tør sige fra?
  6. Hvorfor tror I, nogle skjuler deres egne problemer ved at være hårde mod andre?
  7. Hvordan kan man stoppe en ubehagelig situation uden selv at blive en del af den?
  8. Hvad betyder det, at fællesskabet kan stå sammen? Hvordan kan I gøre det i praksis?
  9. Hvordan kan man hjælpe en kammerat, der ser trist eller ensom ud?
  10. Hvilke små handlinger i hverdagen kan gøre en forskel for klassemiljøet?

3) Udskolingen

  1. Hvordan opfører han og hun sig i sangen? Hvilke små eller skjulte handlinger beskrives?
  2. Hvordan påvirker det klassemiljøet, når nogen konstant kritiserer eller taler ned til kammerater?
  3. Hvilken forskel er der på tydelig mobning og “skjulte agendaer” som dem, sangen beskriver?
  4. Hvorfor tror I, nogen vælger at gøre andre kede af det? Hvad kan ligge bag deres adfærd?
  5. Hvordan reagerer kammerater typisk, når de ser andre blive drillet? Hvorfor tier nogen?
  6. Hvordan kan man bryde “følge trop” og stå imod, hvis en situation føles forkert?
  7. Hvad betyder det for en klasse at “stå sammen” mod mobning? Hvordan kan I gøre det konkret?
  8. Hvordan kan man sige fra på en måde, der ikke gør situationen værre for nogen?
  9. Hvad kan I gøre for at skabe et bedre klassemiljø, hvor alle føler sig trygge?
  10. Hvordan kan sangen være en hjælp til at forstå, hvad der sker i et klassefællesskab?

Antimobbesang om mobningens årsager og konsekvenser | Bedre end det

Sang for mellemtrinnet og overbygningen

Denne sang går tæt på de svære emner omkring mobning, dens årsager og konsekvenser. “Bedre end det” er en kraftfuld antimobbesang, der sætter fokus på, hvordan mobning ofte starter hos dem, der føler sig usikre og har behov for at passe ind. Sangen beskriver de psykologiske mekanismer, der får nogle til at pege fingre ad andre, mens de skjuler deres egne usikkerheder.

Gennem stærke og ærlige tekster viser sangen, hvordan mobning kan føre til, at man mister sig selv, og hvordan ofrene ofte står alene med deres smerte. Men sangen giver også håb – med et budskab om at finde sin indre styrke og stå imod mobningens gift.

Sangen er relevant for både børn, unge og voksne, og den fungerer som en påmindelse om, hvor vigtigt det er at sige fra over for mobning, uanset om man er offer eller tilskuer. Med sin dybe tekst og følelsesladede budskab er denne sang en stærk ressource i kampen mod mobning.

Bedre end det

Antimobbesang om mobningens årsager og konsekvenser | Bedre end det Billede til en antimobbesang.

Tekst:

Jeg har tænkt på, hvordan mobning kan starte
Man skulle tro, det er dem, der vil være smarte
De er usikre og vil passe ind
Lader det gå ud over andre og bliver blind

Ser andres fejl og gemmer egne væk
Indtil deres sjæl forsvinder, udvisket af blæk
Hvorfor bliver folk så små, og glemmer de små grå?
Dem der før var søde, begynder selv at bløde

Et mobbeoffer de dermed finder
Et dårligt rygte de dermed spinder
På dem selv de let vil tvivle
Skæbnen for os andre de dermed vil ophvivle

De mangler en leder der kan vise vej
Men de falder for mobberen, som de tror er sej
En mobber der bliver til en haj
Vil få andre til at drille mig

Jeg er bedre end det, de siger
Du kan tro, jeg står her og skriger
Mens jeg venter på et skift
Jeg danser videre trods din gift

 

Jeg er bedre end det, de siger

Du kan tro, jeg står her og skriger
Mens jeg venter på et skift
Jeg danser videre trods din gift

En mobber uden moral og etik
Jeg bliver så skuffet, et ansigt uden mimik
Nu skal jeg til at genfinde min styrke
Hvor jeg nu føler, at jeg er en byrde

Man begynder på sig selv at tvivle
Ens tanker og følelser begynder at hvivle
Hvorfor kan de ikke længere li’ mig?
Nu står jeg her og skal lære at sige nej

Jeg er bedre end det, de siger
Du kan tro, jeg står her og skriger
Mens jeg venter på et skift
Jeg danser videre trods din gift

Jeg er bedre end det, de siger
Du kan tro, jeg står her og skriger
Mens jeg venter på et skift
Jeg danser videre trods din gift

Sang om et toksisk miljø: I slangernes paradis

Sang for mellemtrinnet og overbygningen

Sangen I slangernes paradis tager dig med på en rejse gennem de falske facader, hvor det tohovedede monster klarer sig ved at dukke sig og skjule sine sande følelser. Det er et mørkt, men fængslende billede på, hvordan vi kan blive fanget i et net af manipulation og usikkerhed – og minder os om at se bag facaden for at finde den sande natur.

Sangens symbolik gør den ideel til analyser og fortolkninger til mellemtrrinnet og overbygningen.

I slangernes paradis

I slangernes paradis -popsang om et toksisk miljø (med undertekster)

Tekst:

I slangernes paradis ved du aldrig hvornår de slår til
Ser dig omkring, smilende ansigter om du vil
Men der skal et spadestik dybere før du ser
At de er tæt på dine ben. Det er lige før det sker

Det tohovedet monster har lært at klare sig
Smilet kommer frem, så det kan dukke sig
Men omme bagved er der hvor følelserne bor
Altid glad i haven er hvad du tror

Slangetæmmeren er lys og mild
Men der er en slange, der forbliver vild
De andre slanger lærer de mange numre
Pas nu på med fløjten du ikke fjumrer

 

Det tohovedet monster har lært at klare sig
Smilet kommer frem, så det kan dukke sig
Men omme bagved er der hvor følelserne bor
Altid glad i haven er hvad du tror

Det tohovedet monster har lært at klare sig
Smilet kommer frem, så det kan dukke sig
Men omme bagved er der hvor følelserne bor
Altid glad i haven er hvad du tror

 

Links til yderligere anti-mobbe materiale
Interne links
Anti-mobning og social læring
Anti-mobning. Hør historien om den grimme ælling som social læring, dannelse eller i dansk eller kristendom.
Hør sangen og se tegnefilm om den grimme ælling.
Sig nej til mobning sammen - en sang om, hvordan vi stopper mobning i skolen
"Lad os tale ud" handler om, at løse sine problemer

Lad os stå sammen mod mobning!

Børn og læring