Interactive storytelling journey to prevent bullying
Create your own story
An interactive storytelling journey to prevent bullying
Stand together -Understand Bullying
Stand Together: Understanding Bullying
Stå Sammen: Forståelse af Mobning
Welcome to the Anti-Bullying Interactive Story
Velkommen til den interaktive anti-mobnings fortælling
Bullying affects many young people around the world. Through this interactive story, you’ll learn to:
- Recognize different forms of bullying
- Understand the impact of bullying on everyone involved
- Develop strategies to prevent and respond to bullying
- Learn how to be an upstander, not a bystander
You’ll follow the story of several characters and make choices that affect their journey. Your decisions matter!
Mobning påvirker mange unge mennesker over hele verden. Gennem denne interaktive fortælling vil du lære at:
- Genkende forskellige former for mobning
- Forstå mobningens indvirkning på alle involverede
- Udvikle strategier til at forebygge og reagere på mobning
- Lære hvordan man kan være en støtte, ikke bare en tilskuer
Du vil følge historien om flere karakterer og træffe valg, der påvirker deres rejse. Dine beslutninger har betydning!
Meet the Characters
Mød karaktererne
Scene 1: Maya’s First Day
Scene 1: Majas første dag
Maya just moved to a new town and today is her first day at a new school. She feels nervous as she walks through the unfamiliar hallways, trying to find her classroom.
Maja er lige flyttet til en ny by, og i dag er hendes første dag på en ny skole. Hun føler sig nervøs, mens hun går gennem de ukendte gange og forsøger at finde sit klasseværelse.
I hope I can make some friends today. Everything feels so different here compared to my old school.
Jeg håber, jeg kan få nogle venner i dag. Alt føles så anderledes her sammenlignet med min gamle skole.
As Maya enters the classroom, she notices several students whispering and looking in her direction. She finds an empty seat at the back of the room.
Da Maja kommer ind i klasseværelset, bemærker hun flere elever, der hvisker og kigger i hendes retning. Hun finder en tom plads bagerst i lokalet.
(whispers to his friends) Look at the new girl. What’s with those weird clothes? She obviously doesn’t fit in here.
(hvisker til sine venner) Se den nye pige. Hvad er det med det mærkelige tøj? Hun passer tydeligvis ikke ind her.
I can tell they’re talking about me. I wish I could just disappear right now.
Jeg kan mærke, de taler om mig. Jeg ville ønske, jeg bare kunne forsvinde lige nu.
(noticing Maya’s discomfort) Hey, Jack, cut it out. How would you feel if you were new?
(bemærker Majas ubehag) Hej, Jakob, hold op. Hvordan ville du have det, hvis du var ny?
Great choice! By sitting with Maya, Sofia is showing direct support and making her feel welcome. This is an example of being an “upstander” – someone who takes action to help someone who is being mistreated.
Godt valg! Ved at sætte sig sammen med Maja viser Sofia direkte støtte og får hende til at føle sig velkommen. Dette er et eksempel på at være en “støtteperson” – én, der handler for at hjælpe nogen, der bliver behandlet dårligt.
Good thinking! Getting help from an adult is often a good strategy, especially if bullying is persistent. Just make sure this doesn’t embarrass Maya further.
God tænkning! At få hjælp fra en voksen er ofte en god strategi, især hvis mobning er vedvarende. Sørg bare for, at dette ikke gør Maja mere flov.
Think again. By saying nothing, Sofia becomes a passive bystander. While speaking up can be difficult, staying silent allows bullying to continue.
Tænk igen. Ved at sige ingenting bliver Sofia en passiv tilskuer. Mens det kan være svært at tale op, tillader tavshed mobning at fortsætte.
Scene 2: Lunchtime Incident
Scene 2: Frokosthændelse
At lunch, Maya sits alone at the edge of a table, trying to be as inconspicuous as possible. Jack and his friends enter the cafeteria and notice her.
Ved frokost sidder Maja alene i udkanten af et bord og forsøger at være så ubemærket som muligt. Jakob og hans venner kommer ind i kantinen og lægger mærke til hende.
Hey, look, the new girl doesn’t have any friends. No surprise there.
Hej, se, den nye pige har ingen venner. Det er ikke nogen overraskelse.
Jack and his friends begin to laugh. One of them takes a photo of Maya eating alone and posts it to social media with a mean caption.
Jakob og hans venner begynder at grine. En af dem tager et billede af Maja, der spiser alene, og deler det på sociale medier med en ondsindet tekst.
(notices the photo being taken and looks down at her food, fighting back tears)
(bemærker at billedet bliver taget og kigger ned på sin mad, mens hun kæmper mod tårerne)
(seeing what’s happening) Jack, delete that photo right now! That’s cyberbullying and it’s against school rules. Plus it’s just really mean.
(ser hvad der sker) Jakob, slet det billede lige nu! Det er cybermobning, og det er imod skolens regler. Plus det er bare virkelig ondt.
Relax, it’s just a joke. Why do you care anyway?
Slap af, det er bare en joke. Hvorfor bekymrer du dig alligevel?
Excellent choice! Removing harmful content and apologizing shows responsibility and empathy. Everyone makes mistakes, but it’s how we respond to them that matters most.
Fremragende valg! At fjerne skadeligt indhold og undskylde viser ansvar og empati. Alle laver fejl, men det er hvordan vi reagerer på dem, der betyder mest.
This is harmful. Cyberbullying can spread quickly and cause lasting damage. Posts like these can violate school policies and even laws in some places.
Dette er skadeligt. Cybermobning kan sprede sig hurtigt og forårsage varige skader. Sådanne opslag kan overtræde skolepolitikker og endda love nogle steder.
This is still bullying. While deleting the photo is good, redirecting the bullying to Sofia doesn’t solve the problem – it just creates a new target. True strength comes from standing up for what’s right, not putting others down.
Dette er stadig mobning. Selvom det er godt at slette billedet, løser det ikke problemet at omdirigere mobningen til Sofia – det skaber bare et nyt mål. Sand styrke kommer fra at stå op for det, der er rigtigt, ikke at nedgøre andre.
Scene 3: Teacher Intervention
Scene 3: Lærer Indgriben
Later that day, Ms. Chen notices that Maya seems upset in class. After the lesson, she asks Maya to stay behind for a moment.
Senere på dagen bemærker Fr. Chen, at Maja virker ked af det i klassen. Efter lektionen beder hun Maja om at blive et øjeblik.
Maya, I’ve noticed you seem a bit down today. Is everything okay?
Maja, jeg har bemærket, at du virker lidt nedtrykt i dag. Er alt okay?
(hesitates) I’m fine, just adjusting to the new school…
(tøver) Jeg har det fint, jeg vænner mig bare til den nye skole…
I understand it can be challenging to be the new student. I want you to know that you can talk to me if you’re having any problems. Our school has a strict anti-bullying policy.
Jeg forstår, at det kan være udfordrende at være den nye elev. Jeg vil gerne have, at du ved, at du kan tale med mig, hvis du har problemer. Vores skole har en streng anti-mobningspolitik.
Brave choice! It takes courage to speak up, but telling a trusted adult about bullying is often the best way to address it. Teachers can help create a safer environment for everyone.
Modigt valg! Det kræver mod at tale, men at fortælle en betroet voksen om mobning er ofte den bedste måde at håndtere det på. Lærere kan hjælpe med at skabe et sikrere miljø for alle.
This might not help. While it might feel like you’re being strong by dealing with bullying alone, it often continues or gets worse without intervention. Everyone deserves support.
Dette hjælper måske ikke. Selvom det kan føles som om du er stærk ved at håndtere mobning alene, fortsætter det ofte eller bliver værre uden indgriben. Alle fortjener støtte.
Good approach! Learning about the policies shows you’re taking initiative while still opening the door to more conversation. This can be a first step to sharing your experiences.
God tilgang! At lære om politikkerne viser, at du tager initiativ, mens du stadig åbner døren til mere samtale. Dette kan være et første skridt til at dele dine oplevelser.
After their conversation, Ms. Chen decides to organize a special class discussion about respect, inclusion, and the effects of bullying. She doesn’t single anyone out but uses examples everyone can learn from.
Efter deres samtale beslutter Fr. Chen at organisere en særlig klassediskussion om respekt, inklusion og konsekvenserne af mobning. Hun udpeger ikke nogen specifikt, men bruger eksempler, alle kan lære af.
(approaches Maya after class) Hey, some of us are going to study in the library after school. Would you like to join us?
(nærmer sig Maja efter klassen) Hej, nogle af os skal studere i biblioteket efter skole. Har du lyst til at være med?
(smiles) I’d really like that. Thank you.
(smiler) Det ville jeg virkelig gerne. Tak.
(approaches Maya and looks uncomfortable) Hey, um, I wanted to say… I’m sorry about before. What I did wasn’t cool. The photo is deleted.
(nærmer sig Maja og ser utilpas ud) Hej, øh, jeg ville sige… Jeg er ked af det fra før. Det, jeg gjorde, var ikke cool. Billedet er slettet.
Reflection: Understanding Bullying
Refleksion: Forståelse af Mobning
Now that you’ve experienced this story, let’s take some time to reflect on what we’ve learned about bullying and how to prevent it.
Nu hvor du har oplevet denne historie, lad os tage lidt tid til at reflektere over, hvad vi har lært om mobning, og hvordan man kan forhindre det.
Your Thoughts
Dine Tanker
Key Takeaways
- Types of Bullying: Verbal (insults, name-calling), Social (exclusion, spreading rumors), Physical, and Cyberbullying (online harassment)
- Effects of Bullying: Emotional distress, isolation, academic problems, and long-term psychological impacts
- Prevention Strategies: Creating inclusive environments, speaking up as an upstander, seeking help from trusted adults
- Everyone’s Role: Teachers, bystanders, and even former bullies can all take actions to prevent bullying
Vigtige Pointer
- Typer af Mobning: Verbal (fornærmelser, øgenavne), Social (udelukkelse, spredning af rygter), Fysisk og Cybermobning (online chikane)
- Effekter af Mobning: Følelsesmæssig nød, isolation, akademiske problemer og langsigtede psykologiske påvirkninger
- Forebyggelsesstrategier: Skabe inkluderende miljøer, tale op som en støtteperson, søge hjælp fra betroede voksne
- Alles Rolle: Lærere, tilskuere og selv tidligere mobbere kan alle tage skridt til at forhindre mobning
Anti-Bullying Resources
Anti-Mobning Ressourcer
Thank you for completing this interactive journey on understanding and preventing bullying. Here are some resources you can use to learn more or get help if needed.
Tak fordi du gennemførte denne interaktive rejse om at forstå og forebygge mobning. Her er nogle ressourcer, du kan bruge til at lære mere eller få hjælp, hvis det er nødvendigt.
Helpful Resources
Nyttige Ressourcer
- StopBullying.gov – Information and resources from the U.S. Department of Health and Human Services
- PACER’s National Bullying Prevention Center – Resources for students, parents, and educators
- The Cyberbullying Research Center – Information about online bullying prevention
- Crisis Text Line – Text HOME to 741741 to reach a crisis counselor
- School Counselors – Most schools have counselors available to discuss bullying concerns
- DCUM (Dansk Center for Undervisningsmiljø) – Information og ressourcer om mobning i skolen
- Børns Vilkår – BørneTelefonen 116 111 for rådgivning om mobning
- Center for Digital Pædagogik – Information om digital mobning og online sikkerhed
- Red Barnet – Ressourcer til at forebygge mobning
- Skolepsykologer – De fleste skoler har psykologer til rådighed til at diskutere bekymringer om mobning
Remember, whether you’re experiencing bullying yourself, witnessing it happening to others, or want to make sure you’re not engaging in bullying behaviors, there are always resources and people who can help.
By understanding what bullying is, recognizing its effects, and knowing how to respond, you’re already making a difference.
Husk, uanset om du selv oplever mobning, er vidne til at det sker for andre, eller vil sikre dig, at du ikke engagerer dig i mobbende adfærd, er der altid ressourcer og mennesker, der kan hjælpe.
Ved at forstå hvad mobning er, genkende dets effekter og vide hvordan man reagerer, gør du allerede en forskel.
Certificate of Completion
Kursusbevis
This certifies that
Dette bekræfter at
has successfully completed the
har med succes gennemført
Anti-Bullying Interactive Learning Journey
Anti-Mobning Interaktiv Læringsrejse
and has learned valuable skills for recognizing, preventing, and responding to bullying.
og har lært værdifulde færdigheder til at genkende, forebygge og reagere på mobning.
“
Let's stop bullying
Børn og læring
