Den barmhjertige samaritaner
Næstekærlighed i folkeskolen
Sådan kan man arbejde med Den barmhjertige samaritaner i kristendomskundskab
Den barmhjertige samaritaner fortæller om barmhjertighed om næstekærlighed.
Emnet kan udvides med etiske problemstillinger eller kobles til andre dannende og kompetenceopbyggende kundskaber og egenskaber.
Kompetenceområde Livsfilosofi og etik
Etik og moral
💛 1. Den barmhjertige samaritaner
📖 Lukasevangeliet 10,25-37
👀 En mand bliver overfaldet og efterladt halvdød. En præst og en levit går forbi uden at hjælpe. En samaritaner – som ellers var foragtet – hjælper, forbinder hans sår og sørger for hans ophold.
➡️ Temaer: Næstekærlighed, hjælpsomhed, medmenneskelighed – også over for dem, der er anderledes. 🧠 Spørgsmål: Har du prøvet at hjælpe nogen, som andre gik forbi?
🔎 Hvem er min næste?

Den barmhjertige samaritaner
Ved at gøre historien levende med enten drama, dukketeater, billeder og egen produktion kan historien levendegøres og skabe relevans for børnenes eget liv og hverdag.
Den barmhjertige samaritaner ideer til undervisningen
Etik og moral i undervisningen – med afsæt i Den barmhjertige samaritaner
Hvordan handler man rigtigt, når nogen har brug for hjælp? Og hvad betyder det egentlig at være næstekærlig?
Etik og moral er vigtige temaer i børns dannelse – og oplagte emner at arbejde med i undervisningen. Fortællingen om Den barmhjertige samaritaner er en klassisk indgang til at tale med eleverne om empati, hjælpsomhed og retfærdighed.
Forslag til aktiviteter:
📚 Læs og analyser Den barmhjertige samaritaner
Lad eleverne læse eller høre den klassiske fortælling – læs gerne forskellige versioner og sammenlign dem f.eks. den originale version (kort og letlæselig) eller forskellige udgaver i børnebibler.
🗣️ Diskutér etiske dilemmaer
Lad eleverne tage stilling til hverdagssituationer:
– “Hvis du ser én blive mobbet, hvad gør du så?”
– “Skal man altid hjælpe, selv hvis man ikke kender personen?”
Brug fx tankeeksperimenter og rollespil for at sætte gang i refleksionen.
✍️ Lav jeres egen næstekærlighedsfortælling
Lad eleverne finde på og skrive moderne fortællinger inspireret af Den barmhjertige samaritaner – det kunne fx være en historie fra skolegården, bussen eller et fodboldhold.
💬 Hvem er vores næste i dag?
Sæt fokus på fællesskab og solidaritet – både lokalt og globalt. Hvem har brug for hjælp i vores samfund i dag? Og hvordan kan vi selv gøre en forskel?
Refleksionsspørgsmål til Den barmhjertige samaritaner
Næstekærlighed

Den barmhjertige samaritaner
Den barmhjertige samaritaner indeholder nok drama til, at fange mange børns interesse for emnet.
Brug historien som afsæt til fælles samtale og undren. Spørgsmålene kan bruges i samtalekredse, makkerpar eller som skriftlige opgaver.
🔍 Hvem i historien overraskede dig mest – og hvorfor?
Tal om rollerne i fortællingen: præsten, levitten (kirketjeneren) og samaritaneren. Hvad havde man forventet af dem? Hvem gjorde noget uventet?
❤️ Hvordan viser samaritaneren næstekærlighed?
Gå i detaljer: Hvad gør han konkret? Hvad siger han ikke, men viser med sine handlinger?
👀 Har du selv oplevet eller set nogen gøre noget godt?
Lad eleverne dele historier fra deres egen hverdag – store eller små situationer, hvor nogen hjalp uden at få noget igen.
⚖️ Hvad ville du selv have gjort, hvis du kom forbi manden på vejen?
Sæt eleverne i fortællingens sted og lad dem tage stilling. Ville de stoppe? Hvad kunne forhindre dem i at hjælpe?
🌍 Hvem har brug for en næstekærlig hjælper i dag?
Sæt historien i perspektiv til nutidens samfund. Er der nogen i deres skole, by eller verden, der har brug for hjælp – og hvad kan man gøre?
Sådan kan du lave din egen næstekærlighedsfortælling
Næstekærlighed

Den barmhjertige samaritaner
Den barmhjertige samaritaner kan sprede budskabet om næstekærlighed og ved at skabe koblinger til børnenes eget liv og hverdag kan man arbejde med forbedring af skolemiljøet.
Ved at lade børnene digte videre kobler de egne erfaringer og integrerer budskabet via æstetiske processer.
Sådan kan eleverne skrive deres egen version inspireret af Den barmhjertige samaritaner:
• Start med et problem
– Nogen har brug for hjælp. 💔
• Find en hjælper
– Hvad gør den barmhjertige person? Hvordan viser de næstekærlighed? 💖
• Indfør flere personer
– Hvem går forbi? Hvem vælger at stoppe – og hvorfor? 🚶♀️🚶♂️
• Slutning med løsning af problemet eller forandring
– Hvad lærer personerne – og læseren – af historien? 📖
🧾 Tip: Brug konkrete steder (skolegården 🏫 eller sportsklubben) så det bliver så konkret og relevant for eleverne som muligt.
Analyse af Den barmhjertige samaritaner
Analysebegreber fra danskundervisningen
Analyse af Den barmhjertige samaritaner
Brug analysegreb fra danskundervisningen for at dykke ned i fortællingens opbygning og virkemidler:
🧑🤝🧑 Personer:
– Hvem optræder i fortællingen?
– Hvilke karaktertræk har de?
– Hvem udvikler sig – og hvordan?
📍 Miljø og tid:
– Hvor foregår historien – og hvornår?
– Hvad betyder det for forståelsen?
📚 Fortæller og synsvinkel:
– Hvem fortæller historien?
– Hvordan påvirker det vores oplevelse?
🎯 Budskab og tema:
– Hvad prøver historien at fortælle os?
– Hvad handler den om – på et dybere plan?
❓ Uddybende spørgsmål til historien
Brug disse spørgsmål til at skabe samtale, undren og flere perspektiver:
🧠 Hvorfor hjælper de første to personer ikke?
– Hvad kunne deres grunde være? Er det undskyldeligt?
💭 Er næstekærlighed en følelse eller en handling?
– Skal man føle noget bestemt – eller bare gøre det rigtige?
👫 Hvem er ”vores næste” i dag?
– Er det familie, venner – eller nogen helt fremmede?
🛑 Hvornår er det svært at hjælpe andre – og hvorfor?
– Tal om mod, frygt og grænser for ansvar.
“
Lad os sammen skabe de bedste betingelser for næstekærlighed
Børn og læring